Aanmaningen verwerken

Gewijzigd op Di, 24 Jan, 2023 om 4:01 PM

<V1.0>


Het verwerken van aanmaningen bestaat in basis uit 3 stappen

  1. Bepalen welke facturen in het aanmaningproces terecht moeten komen
  2. Voorbereiden van aanmaningen
  3. Het verwerken (afdrukken of e-mailen) van aanmaningen


Stap 1 – Bepalen welke facturen in het aanmaningproces terecht moeten komen

  1. Debiteur geschikt maken voor aanmaningen
    1. Ga naar menu/debiteuren/debiteuren
    2. Open de debiteur en ga naar tabblad factuurinstellingen
    3. Vink “aanmaningen per e-mail verzenden” aan om de aanmaningen per email te verzenden
    4.  
    5. Vink “aanmaningen afdrukken” aan om de aanmaningen af te laten drukken
  2. Debiteur uitsluiten van aanmaningen
    1. Ga naar menu/debiteuren/debiteuren
    2. Open de debiteur en ga naar tabblad factuurinstellingen
    3. Vink “aanmaningen per e-mail verzenden” uit
    4. Vink “aanmaningen afdrukken” uit
  3. Specifieke verkoopfactuur uitsluiten van aanmaningen
    1. Ga naar menu/debiteuren/verkoopfacturen
    2. Open de verkoopfactuur en ga naar tabblad financiële gegevens
    3. Vink “ingetrokken” aan

 


Stap 2 – Voorbereiden van aanmaningen
Middels deze stap wordt er een selectie gemaakt van welke aanmaningen er verstuurd of afgedrukt moeten worden

  1. Ga naar menu/debiteuren/aanmaningen voorbereiden
  2. Optioneel: filter de openstaande posten die aangemaand moeten worden
    1. Debiteurtype = filter op een specifieke debiteurtype
    2. Debiteur = filter op een specifieke debiteur
    3. Aanmaningsdatum = per deze wordt er gekeken welke facturen er zijn vervallen en die aangemaand kunnen worden.
       Als er in de toekomst aangemaand moet worden kan deze datum in de toekomst worden gezet om meer openstaande posten te zien
    4. Alle vervallen documenten = ongeacht hoe vaak een factuur is aangemaand wordt deze meegenomen in de nieuwe run
    5. Aanmaningsniveau = worden van het specifiek opgegeven niveau de facturen meegenomen in de nieuwe run
    6. Overige open documenten meenemen = ook de niet vervallen documenten worden meegenomen op de aanmaning
    7. Creditnota’s meenemen = ook de creditnota’s worden meegenomen op de aanmaning
    8. Op referentienummer splitsen = standaard worden de aanmaningen gegroepeerd per debiteur. Met deze aangevinkt worden de aanmaningen per factuur getoond
  3. Kies alle verwerken om alle aanmaningen binnen de selectie voor te bereiden
  4. Kies verwerken om alle geselecteerde (aangevinkte) aanmaningen voor te bereiden



Stap 3 – Het verwerken (printen of e-mailen) van aanmaningen

  1. Ga naar menu/debiteuren/aanmaningen afdrukken/vrijgeven
  2. Kies bij Actie ‘Aanmaning e-mailen’ of ‘Aanmaningen afdrukken’.
  3. Selecteer optioneel het datumbereik van de aanmaningsdatum.
  4. Selecteer de aanmaningen die verzonden mogen worden
  5. Kies alle verwerken om alle aanmaningen binnen de selectie af te drukken/vrij te geven.
  6. Kies verwerken om alle geselecteerde (aangevinkte) aanmaningen af te drukken/vrij te geven.


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren