<V1.0>
In dit document behandelen we het terugbetalen van creditfacturen en of terugbetalingen aan debiteuren middels de functionaliteit van Debiteuren restitutie.
We gaan er hierbij vanuit dat er reeds een aparte betaalmethode is aangemaakt.
Stap 1. Betaalmethode beschikbaar maken bij debiteuren
Om deze betaalmethode te kunnen gebruiken zal deze eerst bij de debiteur beschikbaar gemaakt moeten worden.
- Ga naar menu/debiteuren/stamgegevens/debiteuren
- Let op: De betaalmethode is al wel zichtbaar maar het IBAN nummer van de debiteur waarop een bedrag moet worden teruggestort moet nog wel bij deze betaalmethode worden toegevoegd.
-
- Klik op ‘Betaalmethode’ toevoegen
- Kies de juiste betaalmethode en vul het IBAN-nummer van de debiteur in.
Stap 2: Debiteur restituties verwerken
- Ga naar menu/debiteuren/verwerking/debiteurenrestitutie verwerken
- Selecteer bij invoer de juiste betaalmethode en de gewenste bank kasrekening
- Selecteer de gewenste debiteur of laat het veld leeg om alle debiteuren te zien
- Pas eventueel de ‘betaaldatum’ aan van de te betalen post.
- Let op. Dit moet op de regel en niet op de kop.
- Zet het vinkje uit bij ‘Afzonderlijk betalen’ om meerdere posten als één bedrag terug te betalen
- Zet een vinkje bij de te verwerken regels en klik op ‘Debiteurenrestituties aanmaken’
- De betaling wordt nu verwerkt en via ‘Autopay’ verzonden naar de bank
In het venster ‘Debiteurbetalingen’ is deze betaling nu terug te vinden onder het tabje ‘Terugbetalingen’ met de status ‘In Balans’
Stap 3: Het verwerken van de debiteuren restitutie in de bank
- Ga naar menu/bank-kas/afschriftregels verwerken
- Ga naar de betreffende regel van de restitutiebetaling
- Visma.net heeft nu automatisch op basis van het referentienummer de juiste betaling gekoppeld
- Zet een vinkje bij ‘gekoppeld’ en klik vervolgens op ‘Verwerken’
In het scherm ‘Debiteurbetalingen’ is nu de status van deze betaling op gesloten gezet en is bij de betalingshistorie de gekoppelde boeking weergegeven.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren