Het verrekenen van documenten via de vereffeningsrekening.

Gewijzigd op Tue, 31 Jan 2023 om 10:10 AM

<V1.0> 


In dit artikel beschrijven we het verrekenen van documenten (inkoop-/verkoopfacturen) via de vereffeningsrekening.

Hierbij gaan we ervanuit dat facturen van dezelfde vestiging met elkaar worden verrekend.  


In dit voorbeeld verrekenen we een inkoopfactuur met een verkoopfactuur, waarbij het saldo van beide documenten aan elkaar gelijk zijn.


NB: Het is ook mogelijk om een twee facturen te vereffenen met ongelijke bedragen. Begin dan altijd eerst met de factuur waar geen saldo op overblijft.


Stap 1. Het invoeren van een bankafschrift via Import afschriftregels

Stap 2. Het verwerken van het afschrift via 'Afschriftregels verwerken'



Stap 1: Invoeren van afschrift.

  1. Ga naar menu/bank-kas/verwerking/import afschriftregel (geef hiervoor indien nodig het Volledige menu weer).
  2. Klik op de +.
  3. Selecteer de juiste vereffenings bank-/kasrekening.
  4. Klik op de + om een regel toe te voegen.
  5. Vul de gewenste omschr. trans. (omschrijving transactie) in.
  6. Laat zowel het ontvangst en uitgave op nul staan.
  7. Kies vervolgens voor Opslaan en sluiten.


Stap 2: Verwerken van het afschrift.

  1. Ga naar menu/bank-kas/transacties/afschriftregels verwerken.
  2. Selecteer de vereffeningsrekening waar zojuist een afschriftregel voor is aangemaakt.
  3. Selecteer de aangemaakte afschriftregel (0 regel).
  4. Selecteer in de tab Betaling aanmaken (in het rechterdeel van het scherm) Aanmaken
  5. Selecteer de module Crediteuren. 
  6. Vul de gewenste crediteur in.
  7. Klik op de +.
  8. Selecteer, in de kolom 'Referentienr.', het juiste factuurnummer
  9. Klik op de knop Splitsen.
  10. Selecteer vervolgens de gesplitste regel. 
  11. Het is mogelijk dat Visma direct met een voorstel komt van een factuur op basis van het ingevoerde bedrag. (binnen de tab Aan factuur koppelen wordt een factuur weergegeven.)
    1. Zet een vinkje bij Gekoppeld.
    2. Sla het afschrift op.
    3. Kies voor Verwerken.
  12. Indien er geen document wordt voorgesteld, selecteer dan in de tab Betaling aanmaken Aanmaken.
  13. Kies voor de module Debiteuren.
  14. Selecteer de gewenste debiteur
  15. Klik op de + om een regel in te voeren. 
  16. Selecteer, in de kolom 'Referentienr.', het juiste factuurnummer
  17. Sla het afschrift op.
  18. Selecteer Verwerken om de documenten te verreken. 



    





     


    



Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren